Co to jest chiptuning?
Chiptuning to elektroniczne zwiększenie mocy silnika samochodu. Daje radość z jazdy i podnosi Twoje bezpieczeństwo na drodze. Pozwoli Ci odkryć Twoje auto na nowo - szybsze, sprawniejsze, palące mniej paliwa. Chip tuning polega na wykorzystaniu rezerw, jakie zostawił producent. Takie rezerwy istnieją także w samochodach bez turbiny.
Dlaczego jest to możliwe?
Samochód benzynowy posiada urządzenie nazywane sterownikiem silnika (ECU). Jest to komputer odpowiadający za pracę silnika w każdych warunkach prędkości i obciążenia. ECU dysponuje wiedzą o tym, jak sterować paliwem i zapłonem w dowolnych warunkach. Parametry wpisane do ECU są przygotowane tak, aby trwałość auta była, jak najwyższa, ale jednak niekoniecznie tak, aby silnik rozwijał największą moc i moment obrotowy oraz palił najmniej paliwa. Dlaczego?
Nie każdy dba o swój pojazd. Fabryka celowo obniża osiągi silnika, aby zabezpieczyć go przed awarią w wyniku niewłaściwej eksploatacji. Silnik niekiedy długo pracuje pomimo uszkodzeń elementów sterowania, bywa zasilany paliwem złej jakości, a używane materiały eksploatacyjne są nie wymieniane w terminie.
W trakcie testów homologacyjnych samochód musi wykazać się niskim zużyciem paliwa - ale ponieważ normy określają, dla jakich prędkości (90 i 120 km/h), producenci ograniczają osiągi i spalanie paliwa dokładnie przy tych prędkościach na 4 i 5 biegu wytwarzając sztuczne „dziury w gazie”. Duże ograniczenia dla obrotów poniżej 3000 mają na celu poprawienie spalania w „cyklu miejskim” - auto jednak traci znacznie na elastyczności.
Opłaty za samochody w Europie Zachodniej są uzależnione od mocy silnika, stąd większość aut oferowanych na rynku niemieckim ma mniejszą moc niż ich odpowiedniki na rynki japońskie czy amerykańskie - choć taki sam moment obrotowy.
Czym zatem jest chip?
Chipy w rozumieniu „tuningowym” są to modyfikacje oprogramowania sterującego silnikiem umieszczonego w centralce sterującej (komputerze, ECU) silnika. W nazewnictwie elektronicznym „chip” oznacza układ scalony. W komputerach sterujących silnikiem zmieniana jest najczęściej zawartość zewnętrznej pamięci programu, umieszczona zwykle w układzie scalonym, zwanym pamięcią eeprom lub flash. Niekiedy też przerabia się zawartość pamięci mikrokontrolera.
Ogólnie rzecz biorąc, filozofia chiptuningu nie jest istotna dla uzyskanego efektu - znaczenie ma przede wszystkim dopracowanie programu i jego wszechstronna modyfikacja niż sposób, w jaki zostanie on umieszczony w ECU. W nowszych samochodach chipowanie wykonywane jest poprzez wgranie programu do sterownika za pomocą interfejsów przez gniazdo diagnostyczne (OBD i CANBUS), używając programatora przez port BDM, albo - w starszych autach - przez wylutowanie i przeprogramowanie pamięci eprom lub kości flash sterownika. Niezależnie od metody oczekiwany efekt jest ten sam - wzrost mocy i momentu obrotowego.
Ze względu na efekty tuningu chipy można podzielić na dwie zasadnicze kategorie:
- - chipy do samochodów z turbinami lub innymi kompresorami powietrza
- - chipy do samochodów wolnossących, czyli nieposiadających kompresora powietrza
Kiedy zainwestować w chiptuning?
Jeżeli dbasz o swój samochód - pamiętasz o zmianie oleju, filtrów i wkładów oraz używasz paliwa co najmniej 95 oktanowego z pewnych stacji – możesz śmiało odzyskać te konie mechaniczne, których „pożałowali” producenci. Chip tuning potrafi wzmocnić moment obrotowy i moc nawet o 40%! To zasadniczo poprawi przyśpieszenie auta, a to zwiększy Twoje bezpieczeństwo na drodze. Łatwiej wyprzedzisz, płynniej przyspieszysz.
Jesteś zainteresowany chiptuningiem swojego auta?
Zobacz, jak wygląda nasza i wybierz opcję dla siebie.